Vierkante schoonheid

Tussen 1840 en 1940 was België internationaal toonaangevend voor de productie van keramische vloer- en wandtegels met fabrieken als Boch Frères uit La Louvière, Helman uit Brussel / Sint-Agatha-Berchem en de Manufactures de Céramiques d'Hemixem Gilliot & Cie. Vooral in de art nouveauperiode was de decoratieve tegel een groot succes met internationale export binnen Europa, maar ook naar Latijns-Amerika, Afrika en Azië, en tot de verbeelding sprekende bestemmingen als Montevideo, Buenos Aires, Cuba, Egypte of Singapore.

De schitterende bedrijfscollectie uit de tegelfabriek van Hemiksem werd na de stopzetting van de productie begin jaren 1980 door oud-werknemers van de vernieling of verspreiding gered en samengebracht in enkele historische zalen van de voormalige Sint-Bernardabdij. Recent werd deze uitzonderlijke kerncollectie verrijkt met meer dan 9000 tegels uit de collectie Roberto Pozzo die door de Koning Boudewijnstichting in permanente bruikleen aan het museum werd gegeven. Daardoor groeide deze plek uit tot één van de belangrijkste tegelmusea in de wereld.

De Manufacure de Céramiques d'Hemixem was in de eerste helft van de 20e eeuw de grootste vloer- en wandtegelproducent op het Europese continent. Wereldwijd groeit de belangstelling voor hun productie die men op locatie herontdekt. Het is een verhaal van Vlaamse kwaliteit dat dreigt vergeten te worden, maar waar we fier op mogen zijn.

in 2024 zullen we de collectiepresentatie grondig uitbreiden met een nieuwe zaal waardoor het mogelijk wordt de stukken in een meer chronologische volgorde op te stellen. Daarnaast wordt het mogelijk om de prachtige art nouveauproductie ruimer te presenteren.

de negentiende eeuw met zijn vele neo-stijlen, de Belle Epoque met de art nouveau, het interbellum met de art deco, en de productie van na 1945 met de internationale stijlen

In de eerste plaats met Hemiksem zelf, en de voormalige bedrijfscollectie, maar via de Pozzo-collectie ook met een 30tal andere productieplaatsen in België

https://gilliottegelmuseum.be/ ; https://pozzo.collectionkbf.be/nl ; diverse artikels over het museum, de Pozzo-collectie en de Belgische tegel op https://independent.academia.edu/MarioBaeck