Kerstbestand 1914

Het verhaal van de Eerste Wereldoorlog kent vele nuances. De monstrans toont ons de vredeswil die er tijdens de kerstperiode van 1914 aan het front aanwezig was.

Niet enkel Britse en Duitse soldaten verbroederden op Kerstmis 1914 met elkaar. Ook tussen Belgische en Duitse soldaten deed zich dit voor. Op tweede Kerst 1914, overhandigde de Duitse majoor William Anderson deze monstrans, die hij had gevonden in de kelder van een Diksmuids klooster, aan de Belgische kapitein-commandant Guillaume Le Maire, met een kortstondige kerstvrede als gevolg. Nog tijdens de oorlog werd de monstrans terug bezorgd aan de kloosterzusters. Na de oorlog vestigden de zusters zich opnieuw in Diksmuide en bewaarden de monstrans in hun klooster. Sinds 1998 is de monstrans te zien in het Museum aan de IJzer in Diksmuide.

Op de IJzertoren staat in 4 talen de nooit-meer-oorlog boodschap geschreven. Deze monstrans is het tastbare bewijs, dat ook tijdens een oorlog Vrede een keuze kan zijn.

De monstrans is te bezichtigen in het Museum aan de IJzer

WO1

Diksmuide, IJzertoren