Terugblik op de trefdag voor het virtuele museum 21 november 2022
Na benchmarking, gebruikersonderzoeken, uitwerking van de eerste concepten, aanzet voor een inhoudelijk kader en de verkenning van de positionering van het virtuele museum met de erfgoedsector in 2021, hebben we dit jaar verder gewerkt aan prototypes, technische architectuur, redactionele werking, communicatiestrategie en een beheersmodel.
Net zoals tijdens de ontwerpdagen in februari mochten we maandag 21 november weer collega's uit de hele erfgoedsector verwelkomen, deze keer op een fysieke trefdag in het Herman Teirlinckgebouw in Brussel. Samen met creatieve en technische partners en collega's van het departement Cultuur, Jeugd en Media gaven we aan de hand van presentaties, demo's en workshops een overzicht van het concept en de belevingsprototypes voor het virtuele museum. We belichtten ook de redactionele, zakelijke en communicatieve pistes (de ene al wat controversiëler dan de andere) om het vervolg van het traject verder vorm te geven.
We bezorgen je hierbij graag een verslag van de dag, met presentaties, video's, foto's, en samenvattingen van de uitkomst van workshops. Hartelijk dank aan alle deelnemers om mee de richting te geven aan het virtuele museum.
Agenda
- Verwelkoming - Els Cuisinier, Departement Cultuur, Jeugd en Media
- Programma - Annemie Rossenbacker en Hade Bamps, Levuur
- De gebruiker centraal in een virtueel museum: inzichten en lessons learned - Jeroen Bryon en Steven Vancoillie, Studio H2L
- Hoe ziet het virtueel museum eruit? - Wim Putzeys, Departement Cultuur, Jeugd en Media
- Vijf pecha kucha's over prototypes van erfgoedbelevingen en technologie
- Prototype 1: interactief verhaal - Axel Clissen en Lucas Caesens, Socle
- Prototype 2: augmented reality, - Sven Van de Perre en Frederiek Pascal, Tropos AR
- Prototype 3: uitdaging, - Lotte Kusters en Isabelle Pacquée van CityCubes
- Prototype 4: spel, - Jonas Op de Beeck en Tessa Selleslaghs, Artcore Society
- Technologie - Wim Putzeys, Departement Cultuur, Jeugd en Media
- Wat komt er in het museum? Naar een redactioneel groeipad - Wim Putzeys, Departement Cultuur, Jeugd en Media
- Op zoek naar een zakelijk model voor het virtueel museum - Els De Deken en Bert Van Wassenhove, Think with people
- Workshopsessies over de prototypes en de technische architectuur
- Hoe krijgen we mensen tot bij het virtuele museum: communicatie - Louis Ingelaere en Frederik Van den Bril, Bonka Circus
- Terugblik op de dag - Jeroen Bryon, Studio H2L
- Vooruitblik naar 2024 - Wim Putzeys,
- Departement Cultuur, Jeugd en Media
De gebruiker centraal in een virtueel museum: inzichten en lessons learned
Jeroen Bryon en Steven Vancoillie, Studio H2L
Van bij het begin halen we doorlopend nieuwe inzichten uit benchmarking, gebruikersonderzoek, -bevragingen en -testen. We lichten toe hoe die ons helpen om keuzes te maken en concepten en prototypes voor het virtuele museum te verfijnen.
Hoe ziet het virtueel museum eruit?
Wim Putzeys, Departement Cultuur, Jeugd en Media
Dankzij de samenwerking met gebruikers en met de sector doorheen het traject komen we tot een eerste verzameling erfgoedbelevingsformaten. We lichten toe hoe het concept een groeiende verzameling belevingen op een spectrum van informatie tot entertainment kan samenbrengen en ontsluiten voor het publiek op hun smartphone, tablet of PC.
Wandel hier zelf door het klikmodel voor het concept
Vijf pecha kucha's over prototypes van erfgoedbelevingen en technologie
Prototype 1: interactief verhaal
Axel Clissen en Lucas Caesens, Socle
Wat hebben gewapend beton, de Antwerpse modescène en een zestiende eeuws koorboek met elkaar te maken? Prototype 'interactief verhaal' toont hoe je vanuit erfgoed in de buurt op een uitdagende reis door tijd en ruimte eindeloos veel verrassende verbanden tussen immaterieel, roerend en onroerend erfgoed kan ontdekken.
Probeer hier het prototype uit
Prototype 2: augmented reality
Sven Van de Perre en Frederiek Pascal, Tropos AR
Een virtuele gids neemt je bij de hand om met je smartphone thuis of ter plaatse cultureel erfgoed in augmented reality te beleven, en je van daaruit toe te leiden naar de erfgoedbeheerders waar je meer kan ontdekken.
Probeer het prototype uit in Android of iOS
Bekijk in deze video hoe we je met AR meenemen in ons emigratieverleden in Antwerpen, in de visserijtradities die tot vandaag doorleven in Oostduinkerke, en in de ontwikkeling van de kennis van ons lichaam in Leuven.
Prototype 3: uitdaging
Lotte Kusters en Isabelle Pacquée, CityCubes
Kunnen we de connectie met en de herinnering aan erfgoed versterken door het te verbinden met luchtige verhalen en laagdrempelige uitdagingen die je daarna kan delen met je vrienden op social media? In prototype 'uitdaging' testen we dat met erfgoed (en hedendaagse kunst) op zes plekken uit.
Probeer hier het prototype uit
Prototype 4: spel
Jonas Op de Beeck en Tessa Selleslaghs, Artcore Society
Geïnspireerd door escape rooms verkent prototype 'spel' hoe we digitale spelmechanismen in het virtuele museum kunnen gebruiken om je materieel en immaterieel erfgoed zowel online als ter plaatse spelenderwijs te laten ontdekken.
Probeer hier het prototype uit
Technologie
Wim Putzeys, Departement Cultuur, Jeugd en Media
De eerste versie van het museum voorziet in een publiekstoepassing, een redacteurstoepassing en een open, modulaire en herbruikbare onderbouw. Deze presentatie gaat in op de principes voor de architectuur, en hoe die aansluit bij andere digitale initiatieven in de erfgoedsector en de Vlaamse overheid.
Wat komt er in het museum? Naar een redactioneel groeipad
Wim Putzeys, Departement Cultuur, Jeugd en Media
In 2023 starten we in parallel met de technische ontwikkeling aan de inhoudelijke invulling van versie 1 van het virtuele museum. We stellen enkele instrumenten en structuren via een redactioneel groeipad voor, met als doel een diverse en groeiende blik op onze cultuur en geschiedenis te bieden. Hierbij wijzen we ook effectief de weg naar het actuele aanbod in erfgoedland. Tijdens de online bevraging waren we blij met de grote en positieve respons op de meeste voorstellen.
Klik hier voor de presentatie en de resultaten van de online bevraging
Op zoek naar een zakelijk model voor het virtueel museum
Els De Deken en Bert Van Wassenhove, Think with people
De kerntaken van de beheersorganisatie voor het virtuele museum zijn redactie, technisch beheer en promotie. We onderzoeken hoe we die kerntaken met een zakelijk model kunnen verbinden, wie de hoofdrolspelers daarin zijn, en welke financiële en andere waardenrelaties er tussen hen kunnen zijn.
Klik hier voor de presentatie en de resultaten van de online bevraging
Workshopsessies over de prototypes en de technische architectuur
Klik hieronder voor de samenvattingen:
- Prototype 1: Interactief verhaal
- Prototype 2: Augmented Reality
- Prototype 3: Uitdaging
- Prototype 4: Spel
- Technische architectuur
Hoe krijgen we mensen tot bij het virtuele museum: communicatie
Louis Ingelaere en Frederik Van den Bril, Bonka Circus
Ondanks het feit dat we de naam voor het virtuele museum nog niet mogen onthullen, kunnen we wel verschillende aspecten van de communicatiestrategie presenteren.
Terugblik op de dag
Jeroen Bryon, Studio H2L
Om de trefdag af te sluiten, geven we een reflectie op de indrukken en reacties die we tijdens de sessies en workshops verzamelden.
Klik hier voor de samenvatting
Vooruitblik naar 2023
Wim Putzeys, Departement Cultuur, Jeugd en Media
Tegen het einde van 2022 moet het concept, het technische plan en het beheersplan voor de start van het virtuele museum klaarliggen, zodat we in 2023 kunnen focussen op de implementatie, de inhoudelijke invulling en de zoektocht naar een entiteit die het museum kan beheren en verder laten groeien.