Op maandag 27 november organiseerden we in het Herman Teirlinckgebouw in Brussel een trefdag voor professionals uit de erfgoedsector om te delen waar we staan, wat we geleerd hebben, en hoe het verder gaat na de lancering. Want het virtueel museum opent bijna zijn deuren! Na onderzoek, ontwerp en prototyping, werken we dit jaar met enthousiaste partners aan het platform en de eerste invulling. Voor dat laatste konden we vertrekken van verhalen van erfgoedbeheerders en -beoefenaars van over heel Vlaanderen begin dit jaar.
Met meer dan 100 aanwezigen deden we tijdens de trefdag uit de doeken hoe onze redactionele en creatieve partners verder bouwden op die voorstellen, en welke hulpmiddelen onze technische partners ontwikkelden om ze om te toveren tot digitale erfgoedbelevingen waarmee het museum een breed publiek wil aanspreken en de weg wil wijzen naar erfgoedplekken, -instellingen en -evenementen.
We bezorgen je hierbij graag een verslag van de dag, met presentaties, video's, foto's, en samenvattingen van de break-outs. Hartelijk dank aan alle deelnemers om mee de invulling te geven aan het virtuele museum!
Agenda
Welkom
Wat kan het VM bijdragen aan de sector?
Hoe heeft de sector meegebouwd aan het virtueel museum?
Hoe hebben we de voorstellen voor erfgoedverhalen van de sector verwerkt?
Redactionele tools
Redactie in de toekomst
Break-outs: duik in storytelling en tools
Lancering in maart 2024
En wat daarna?
Slotwoord
Welkom
Door Minister-President Jan Jambon
Klik hier voor het welkomstwoord
Wat kan het virtueel museum bijdragen aan de sector
Wim Putzeys, Departement Cultuur, Jeugd en Media
Het virtueel museum wil voor de erfgoedsector een instrument zijn om het publiek te verbreden en naar het rijke fysieke en digitale aanbod van grote en kleine actoren toe te leiden. Een toelichting aan de hand van het concept over hoe het virtueel museum dat wil bereiken, en wat we daar tegen de lancering voor op touw zetten.
Klik hier voor de presentatie
Hoe heeft de sector meegebouwd aan het virtueel museum
Wim Putzeys, Departement Cultuur, Jeugd en Media
Sinds de start van het traject hebben we op de brede steun van de sector kunnen rekenen; we kregen input voor de positionering van het virtueel museum, over concepten en prototypes en alsook een heel aantal voorstellen voor erfgoedverhalen na een brede oproep. Een overzicht van de resultaten daarvan.
Klik hier voor de presentatie
Hoe hebben we de voorstellen voor erfgoedverhalen van de sector verwerkt
Aline Sax, Geheugen Collectief en Peter Wouters, OKV
Dit jaar werkten we met twee redactionele partners, beiden beslagen in publieksgeschiedenis, voor de eerste invulling van het virtueel museum tegen de lancering. In een vraaggesprek verkennen we hoe ze zich het werken met de storytellingformaten in het virtueel museum eigen gemaakt hebben, hoe ze de voorstellen van de collega's in de sector daarin verwerkt hebben, en wat het gemakkelijker maakt om met een voorstel aan de slag te gaan.
Klik hier voor de presentatie
Redactionele tools
Tom Van Mierlo, iO Digital, Bert Deruyck, Artcore Society en Sven Van de Perre, Tropos AR
Dit jaar ontwikkelen we een productieklaar platform voor het virtueel museum op basis van de technische architectuur die we in 2022 ontwierpen. In deze sessie geven we een overzicht van het central platform dat ten eerste de website en de app voor het publiek, en ten tweede de tools voor de redacteurs ondersteunt. Het platform is gebouwd met open source software en is op alle niveaus open voor verdere integratie in het digitale erfgoedlandschap. Voor de lancering is er al een integratie voorzien van erfgoedgerelateerde UiT-evenementen via het data-uitwisselingsplatform 'Doelgericht Digitaal Transformeren' door het departement Cultuur, Jeugd en Media en publiq. Ook twee types belevingen, nl. games en augmented reality, werden al geïntegreerd in het platform.
Klik hier voor de presentatie (bevat videos)
Redactie in de toekomst
Wim Putzeys, Departement Cultuur, Jeugd en Media
Na de lancering in maart 2024 beheert het departement Cultuur, Jeugd en Media het virtueel museum tot de volgende Vlaamse Regering over de overdracht aan een exploitant beslist. Voorstellen voor erfgoedverhalen van collega's in de sector zullen dus doorlopend verwerkt worden. Tijdens deze sessie hielden we ook een vragenronde over de verdere samenwerking en welke verwachtingen daarrond zijn om deze nog beter te maken. Een bemoedigende uitkomst!
Klik hier voor de presentatie met daarin de uitkomst van de interactieve vragenronde
Break-outs: duik in storytelling en tools
Na de lunch doken we met kleine groepjes deelenemers in interactieve sessies over de belangrijkste belevingsformaten in het virtueel museum, met een praktische oefening om de redactionele invulling te ervaren.
Sessie scroll story 1
Aline Sax, Geheugen Collectief, Tom Van Mierlo, iO Digital en Anke Kesters, Departement Cultuur, Jeugd en Media
Scrollend de blik van de lezer leiden door erfgoed in een beeldverhaal. Digital storytelling met tekst, beeld en enkele kneepjes uit de filmtechniek in een formaat dat opgang maakt.
Klik hier voor de presentatie en het verslag
Sessie scroll story 2
Peter Wouters, OKV, Frank Huygens, OKV, Tom Van Mierlo, iO Digital en Hanne Poppe, Departement Cultuur, Jeugd en Media
Scrollend de blik van de lezer leiden door erfgoed in een beeldverhaal. Digital storytelling met tekst, beeld en enkele kneepjes uit de filmtechniek in een formaat dat opgang maakt.
Klik hier voor de presentatie en het verslag
Sessie Explorastory
Stijn Knuts, Geheugen Collectief, Brecht Franco, iO Digital, Axel Clissen, Socle, en An Blommaert, Departement Cultuur, Jeugd en Media
Verrassende verbanden ontdekken in de geschiedenis doorheen tijd en plaats. Een visueel formaat vol erfgoedverhalen, vragen en antwoorden.
Klik hier voor de presentatie en het verslag
Sessie Game
Nelleke Teughels, Geheugen Collectief, Bert Deruyck, Artcore Society, en Pascale Van Kerckvoorde, Departement Cultuur, Jeugd en Media
De geschiedenis ontdekken in spelvorm. Eenvoudig games met verschillende uitdagingen bouwen met niets meer dan tekst en beeld. De clou voor de speler zit in het erfgoed.
Klik hier voor de presentatie en het verslag
Sessie AR
Wim Putzeys en Anna Nauwelaerts, Departement Cultuur, Jeugd en Media en Sven Van de Perre, Tropos AR
Wat verdwenen, vergeten of verborgen is zichtbaar maken in de publieke ruimte. Augmented-realitybelevingen samenstellen met drie bouwstenen.
Klik hier voor de presentatie en het verslag
Lancering begin maart 2024
Barbara Dzikanowice en Peter Verbiest, Bonka Circus
In 2022 ontwierpen we een merkidentiteit voor het virtueel museum. Daar bouwen we op verder om het virtueel museum bekend te maken bij het publiek en mensen aan te zetten om het te bezoeken. Dit jaar treffen we de voorbereidingen om het virtueel museum vanaf midden maart 2024 te lanceren in vijf provincies, met aansluitend een communicatie- en promotiecampagne naar verschillende doelgroepen tot het einde van het jaar.
Klik hier voor de presentatie
En wat daarna?
Wim Putzeys, Departement Cultuur, Jeugd en Media, en Filip Borloo, Digitaal Vlaanderen
Eerder deze dag keken we al vooruit naar het verdere verloop van de redactionele invulling en de promotie van het virtueel museum na de lancering, maar dit jaar hebben we in enkele proeftrajecten de technische doorontwikkeling en integraties van het virtueel museum onderzocht in de komende jaren, onder andere voor het Cultuurprofiel en het gebruik van SOLID daarvoor.
Klik hier voor de presentatie
Slotwoord
Door Bart Temmerman, Secretaris-Generaal Departement Cultuur, Jeugd en Media
Klik hier voor het slotwoord